Belülről ragyogni – avagy a kifinomult elegancia és Katalin hercegné időtlensége

Catherine (’Kate’) Middleton 2011 környékén robbant be a köztudatba, amikor a brit Vilmos herceggel kötött házassága eredményeként Cambridge hercegnéje lett. A modernkori dinasztiák töretlen figyelemnek örvendenek, kissé anakronisztikus voltukkal, mintegy a régmúltat idézve mozgatják meg az emberek romantikus fantáziáját, ám Katalint kezdetektől fogva különös érdeklődés övezi. 

A Daily Telegraph már 2006-ban a “Legígéretesebb újonc” címmel értékelte öltözködési stílusát, amit azóta számos egyéb méltató jelző követett.  Több magazin divatlistáján is szerepelt (többek között: Tatler, People, Vanity Fair). Öltözködése nyomon követésének külön weboldalt dedikáltak. 

A hercegné talán legikonikusabb fellépése maga az esküvője volt, amivel letette névjegyét arra a bizonyos asztalra. Mint a monarchiák hölgytagjai esetében általában, úgy az ő ruhaválasztása is hatalmas hírértékkel bírt, s azóta is előszeretettel képez összehasonlítási alapot társaival. A költeményt az Alexander McQueen divatház égisze alatt tervező Sarah Burton készítette, amit Grace Kelly egykori viselete inspirált, ily módon a tradíció és modernitás harmonikus 21. századi elegye lett. Értékét akkor 332 ezer fontra becsülték (ez ma közel 345 ezer fontnak felel meg). A ruha felső része egy viktoriánus stílusú fűző, amit a szoknyaaljjal egyetemben kézi hímzés díszít, egészének anyaga szatén, illetve szaténgazár, emellett organza és tüll. Megjelenését elefántcsont fátyollal, a királynőtől kölcsönzött tiarával, a ruhához készített cipővel és egy szüleitől kapott fülbevalópárral egészítette ki. 

Katalin azóta (s azt megelőzően is) előszeretettel választ(ott) hazai, brit tervezők által készített termékeket, amelyekért rendszerint rögtön hatalmas kereslet keletkezik, de a drága tervezői darabok replikái iránt is nagy az érdeklődés. Ez jelentős mértékben pörgeti a brit gazdaságot, azonban veszélyeket is rejt magában; a hercegnő eljegyzéskor viselt Issa márkájú ruhájára például akkora túlkereslet keletkezett, hogy az hónapokig hiánycikk volt, a cég pedig kishíján tönkrement.

Már Lady Dianát is hatalmas sajtófigyelem kísérte, ennek folytatásaként menyét is, amit a digitális média térnyerése csak fokozott. Katalin meghatározó volta azonban nem tudható be kizárólag ennek a folytatólagosságnak: egészen egyedi arculatot teremtett a maga nemében. Az, hogy mi a szép, s hogy létezik-e objektíve szép, filozófiai, esztétikai kérdés, azt viszont bátran kijelenthetjük, hogy a hercegné időtállóan kifinomult, nőies megjelenéssel rendelkezik. Preferálja az egyszínű darabokat, a telt, sötétebb színeket, a pasztellt, az aprómintát, a letisztult vonalvezetést. Annyira hangsúlyozza alakját, amennyire az nem közönséges, kiegészítői minden esetben harmonizálnak öltözékével. Gyakran hordja újra korábbi darabjait, eseményekre pedig nemegyszer bújt már egy Diana hercegnő által hasonló alkalmon viselt előd modernizált változatába – ahogy tette azt az újszülött György herceggel kórházból távozásakor is, pöttyös ruhában, 31 évvel azután, hogy Diana szintén pöttyösben távozott ugyanonnan az ő gyermekével.

A brit időjárás alkalmas közeget teremt a kabátruhák viselésére, s mivel Katalin gyakran jelenik meg kültéri rendezvényeken, így ezek gardróbjának alapdarabjait képezik, akárcsak a velük tipikusan együtt járó alkalmi kalapok. 

A különböző korok divatjai, mint múló szeszélyek, gyakran olyan színeket, szabásokat, kombinációkat részesítenek előnyben, amikkel a nők egy része nem tud azonosulni. Történhet ez azért, mert az adott áramlat kevesebb hölgyön előnyös, de azért is, mert egyre szélesebb körben terjed el az ún. kapszulagardrób, ami nem teszi indokolttá rendszeridegen darabok beszerzését. Aktualitás ide-oda, Katalin stílusáról, immár több, mint tíz év távlatából elmondhatjuk, hogy statikus, a váltakozó trendekhez való igazodásra nem mutat hajlandóságot, mindig stabil, a hercegnő biztonsági játékos. Öltözködése eszköz arra, hogy hangsúlyozza, ami a viselőben szép, megőrizve annak természetességét, s megteremtve a közeget arra, hogy az ember lánya nőies megjelenéssel, kecsesen, belülről kifelé ragyoghasson.

Szabó Eszter

Kép: https://www.instagram.com/theelegantduchess/